Bindweefselmassage

Bindweefselmassage is een vorm van massage waarin gebruik wordt gemaakt van verschillende technieken op een verscheidene diepte in de huid en het onderhuids bindweefsel. De werking ervan kan vrij direct optreden, maar meestal vordert het herstel trapsgewijs door demping van een bepaald gedeelte van het zenuwstelsel, dat gedeelte wat te maken heeft met pijncirkels en chronische irritatie of chronische pijn. Doorgaans wordt bindweefselmassage in de praktijk toegepast bij langer bestaande pijnproblemen of dysregulaties van het zenuwstelsel, zoals bij posttraumatische dystrofie, maar ook regulatie van de vrouwelijke cyclus en maagdarm- stoornissen worden veelvuldig beschreven, evenals migraine.

De techniek is vroeger ontwikkeld in Duitsland en in Nederland beroemd geworden door fysiotherapeuten van de ‘Haagse School’. Onze opleiding is bij de Transfergroep Rotterdam voltooid.

De werking berust op de trapsgewijze verlaging van een overdreven reactie van het orthosympatische zenuwstelsel, dit is het ‘actie’zenuwstelsel. Deze overmatige reactie ontstaat vaak door langdurige irritatie, bijvoorbeeld door langdurige pijn, benauwdheid of orgaanklachten. De huid en het onderhuidse bindweefsel bezitten de juiste sensoren om invloed op lokaal niveau uit te oefenen, waardoor bij behandeling een normalisering van de ortho-activiteit tot stand komt.

Aardig om te vermelden is dat deze technieken in Chinese en Polynesische culturen al langere tijd bestonden, bijvoorbeeld door te krassen met muntjes en door te ‘plukken’, in Indonesie heet dat Pidjitten. De theorievorming is daar meer gericht op meridianen en de werkwijze is anders.