Fibromyalgie en chronische vermoeidheidssyndroom

Fibromyalgie en het Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS) worden tegenwoordig vaak samen besproken door de sterke overeenkomst in de uitingswijze van deze aandoeningen. Door de veelheid aan symptomen worden deze beelden vaak op basis van waarschijnlijkheid vastgesteld, maar ook regelmatig gebagatelliseerd, omdat er meestal niet veel afwijkends te vinden is bij röntgen- of bloedonderzoek. Veelal wordt de diagnose zelfs niet erkend als een echte aandoening.

De waarde van de opleiding bij het Nederlands Paramedisch Instituut is voornamelijk verkregen door de ervaringen die zijn opgedaan in revalidatiecentra die zich hier specifiek op richten. Er is namelijk gebleken dat het enorme verlies aan conditie en beweging vaak de opstart betekent van een vicieuze cirkel van meer pijn, vermoeidheid en voortschrijdend conditieverlies. De spanning die hieraan ten grondslag ligt of er juist door opgebouwd wordt, geeft vaak aanleiding tot klachtenstabilisatie en verdere terugval.

De behandeling van deze aandoeningen is dan ook gebaseerd op begrip. Begrip van:

• chronische klachtenbeelden en chronische pijn;
  • ontspanningstechnieken en voorzichtige opbouw van conditie, gelijkmatige en voorzichtige opbouw van kracht en belastbaarheid;
  • de functie van ademhaling en de afwijkingen daarvan, en begrip van trainingsprincipes in een geleidelijke opbouw.

De belangrijkheid van het bereiken van kleine successen is daarbij de leidraad, waarbij niet als eerste prioriteit de totale genezing voorop staat. Het bereiken van verbetering in fasen, met beperkte doelstellingen, is de basis van onze methodiek. Het aanleggen van meetpunten is daarin onontbeerlijk en geeft steeds een beeld van de vorderingen in de tijd. Na verloop van tijd zien mensen zichzelf nieuwe doelen en uitdagingen ontwikkelen.