Meer dan administratie: De spin in het web bij Fysiotherapie Getsewoud

Onze administratief medewerker Desiree van der Sande – van Bentem aan het woord.

Een fysiotherapiepraktijk zonder therapeuten is ondenkbaar, maar zonder een goede administratief medewerker zou de praktijk ook niet kunnen draaien. Hoe is het om in zo’n dynamische omgeving te werken? En hoe ziet een werkdag eruit?

Deze keer hebben we Desiree flink wat vragen gesteld!

Allereerst; wat leuk dat ik je wat vragen mag stellen Desiree. Zou je jezelf kort voor kunnen stellen?

Tuurlijk! Ik ben Desiree, 38 jaar, en ik woon samen met mijn man, onze twee kinderen en onze hond in Nieuw-Vennep. Ongeveer anderhalf jaar geleden ben ik bij Fysiotherapie Getsewoud aan de slag gegaan als administratief medewerker. Dat doe ik nu 2,5 dag per week met veel plezier.

Dan woon je ook redelijk in de buurt van de praktijk! Hoe ben je hier terechtgekomen?

Klopt, ik woon inderdaad in de buurt. Toen ik schouderklachten had, werd ik door Taco behandeld. Tijdens mijn behandelingen waren we gezellig aan het kletsen en ik gaf aan dat ik eigenlijk wel op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Heel spontaan vroeg Taco mij of ik in de praktijk wilde komen werken!

Zo zie je maar, je kunt overal een leuke uitdaging tegenkomen als je ervoor openstaat. Wat zijn de belangrijkste taken binnen jouw rol als administratief medewerker?

Het allerbelangrijkste is het beantwoorden van de telefoon, het inplannen van afspraken, zorgen dat de mailbox netjes wordt bijgehouden en dat de agenda’s goed gevuld zijn zonder dubbele boekingen.

Dus eigenlijk ben jij de eerste die patiënten spreken als ze een afspraak willen maken?

Ik heb inderdaad vaak contact met patiënten. Dat vind ik ook een heel leuk onderdeel van mijn functie. Het bieden van een luisterend oor en ervoor zorgen dat iemand snel terechtkan bij acute pijnklachten geeft veel voldoening. Dat laatste is agenda-technisch niet altijd mogelijk, maar als het lukt, voelt dat extra goed.

Dat kan ik me goed voorstellen. Contact met patiënten en hen kunnen helpen is heel dankbaar werk. Hoe ga je om met drukte of onverwachte situaties?

Soms staat de telefoon roodgloeiend. Wanneer ik net het ene belletje heb afgehandeld, hangt de volgende patiënt alweer aan de lijn, terwijl er ook iemand fysiek aan de balie staat die geholpen wil worden. Op zulke momenten kies ik er soms voor om een patiënt iets later terug te bellen. Het is veel schakelen en snel handelen, maar mijn andere taken pak ik dan later weer op. Eigenlijk komt het altijd wel weer snel in orde!

Gelukkig maar! Het klinkt wel vrij hectisch. Hoe zou je de sfeer binnen het team omschrijven?

Het team is super fijn en gezellig. Ik vind het erg prettig dat iedereen betrokken is bij elkaar. Dat zorgt zeker voor een fijne werksfeer.

Een betrokken en gezellig team klinkt zeker als een prettige werkomgeving! Krijg je ook de mogelijkheid om jezelf bijvoorbeeld verder te ontwikkelen binnen de praktijk?

Zeker! Op dit moment ben ik bijvoorbeeld steeds meer bezig met het declareren bij zorgverzekeraars. Dit doe ik nu nog samen met mijn collega Sander, maar er zijn zeker werkzaamheden die op termijn aan mijn takenpakket kunnen worden toegevoegd. Zo kan ik mezelf blijven uitdagen en blijven leren.

Declareren kun je leren, zeggen we dan maar 😉 En hoe zit het met het maken van beslissingen? Word je daar als personeelslid bij betrokken?

Ja, steeds meer! Mijn visie delen kon altijd al, maar ik merk dat mijn input nu ook echt wordt meegenomen in beslissingen en verbeteringen. Dat vind ik erg leuk, want het laat zien dat de visie van het personeel serieus genomen wordt.

Wat fijn, begrijpelijk dat je dat waardeert! Als we het dan hebben over waar je het meest trots op bent, wat zou je dan zeggen?

Eigenlijk op alles wat ik hier bij Fysiotherapie Getsewoud geleerd heb. Toen ik hier begon, was alles nieuw voor mij – ik had totaal geen ervaring met administratief werk. Ondanks dat het in het begin flink wennen was, vond ik het meteen enorm leuk.

Dan snap ik helemaal dat dit de nieuwe uitdaging was waar je naar op zoek was. Misschien een gekke vraag om over jezelf te beantwoorden, maar wat maakt jou goed in dit werk?

Haha, ik denk dat ik goed kan communiceren met zowel patiënten als collega’s. Ook het stellen van prioriteiten gaat me goed af. Beide elementen zijn denk ik cruciaal in mijn functie.

Dat denk ik ook. Wat zou je zeggen tegen iemand die het overweegt om ook bij Fysiotherapie Getsewoud te komen werken?

Ik zou zeggen; zeker doen! De sfeer in de praktijk is heel gemoedelijk, en er worden zo nu en dan leuke personeelsuitjes georganiseerd die het teamgevoel versterken.

En dan worden ze natuurlijk jouw collega, niet te vergeten!

Zeker, ik hoop hier voorlopig nog te kunnen blijven werken. Er valt nog genoeg te leren en ik ga met veel plezier naar mijn werk. Dat is toch altijd wel heel belangrijk!

Ik denk zelfs dat dat het allerbelangrijkste is. Heel erg bedankt voor je open en eerlijke antwoorden Desiree. Ik zal je nu niet langer meer van je werk afhouden.

Wil je meer weten over een van onze werknemers / fysiotherapeuten of heb je specifieke vragen over de praktijk? Stel ze dan vooral in de comments of neem direct contact met ons op.